آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
سرخط خبرها

چگونه اوکراین «پناهگاهی امن برای داعش» شد

  • کد خبر: ۲۱۹۸۱۰
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
چگونه اوکراین «پناهگاهی امن برای داعش» شد
غرب مدت‌هاست که از این موضوع خبر دارد که صد‌ها نیروی شبه‌نظامی داعش در اوکراین در حال فعالیت هستند- که اگر این روند با همین سرعت ادامه داشته باشد، اوکراین را به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی روند تبدیل کشور اوکراین به پناهگاهی امن برای تروریست های داعشی پرداخته و در آن نوشته است: در جولای ۲۰۱۵ متئو سالوینی عضو پارلمان ایتالیا به فدریکا موگرینی نماینده ویژه روابط خارجی و سیاست امنیتی وقت اتحادیه اروپا گفت که اسلام‌گرایان بسیاری در اوکراین فعالیت دارند.

این موضوع بعد از این مطرح شد که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد که اوکراین از حضور هواداران چچنی داعش در نبرد علیه شورشیان جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک استفاده می‌کند.

این روزنامه در آن زمان نوشته بود که حداقل سه گردان از اسلام‌گرایان هوادار داعش در کنار ملی‌گرایان اوکراینی با شورشیان و جدایی‌طلبان جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک می‌جنگند- که البته یکی از این گروه‌ها به نام گروه شیخ‌منصور وابسته به راست‌های افراطی اوکراین بود که نقش مهمی در برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین در فوریه ۲۰۱۴ داشتند. در آن زمان مقامات اوکراین دو عضو گروه شیخ‌منصور را به ظن ارتباط با داعش دستگیر کردند.

چهار سال بعد روزنامه ایندیپندنت درباره یکی از شبه‌نظامیان سرشناس داعش، سزار توخوساشویلی معروف به البرا شیشانی فرمانده گرجستانی‌الاصل داعش گزارشی منتشر کرد که در آن ادعا شده بود که سرویس امنیتی اوکراین به دلایلی نامعلوم چشم بر حضور توخوساشویلی در این کشور بسته است.

در آن گزارش ورا میرونوا محقق متخصص در موضوع جهاد به این روزنامه گفته بود که صد‌ها جنگجوی داعش پس از شکست این گروه در سوریه و عراق خود را به اوکراین رسانده‌اند.

در دسامبر ۲۰۲۰ نیز یک روزنامه‌نگار تحقیقی لهستانی به نام پاول پینیازک نگرانی‌های خود را درباره این که اوکراین دارد به پناهگاهی امن برای تروریست‌های داعش تبدیل می‌شود، مطرح کرد. او در گزارشی که در این زمینه تنظیم کرده بود، داستان اوکراینی‌های هوادار داعش را روایت کرده و با شماری از آنها در کی‌یف مصاحبه کرده بود.

روزنامه‌نگاران بسیاری نوشته‌اند که اوکراین سال‌های سال یک مرکز ترانزیت کلیدی برای تروریست‌هایی بوده که به سوریه سفر می‌کردند یا از سوریه به اروپا بازمی‌گشتند. این روند بعد از کودتای فوریه ۲۰۱۴ و آغاز جنگ کی‌یف در دونباس تشدید شد- که دلیل اصلی آن البته اهمیت بیشتر این درگیری‌ها و بی‌توجهی سرویس‌های امنیتی اوکراین به تحرکات جنگجویان داعش بود. اتفاقی که باعث شد جهادی‌هایی که پس از بازگشت به کشور‌های خود با موانعی مواجه می‌شدند، تصمیم به استقرار در اوکراین بگیرند.

منبع: شفقنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->